2013. május 31., péntek

Kell-e vessző a megszólításban?

Elkezdtem ma írni egy levelet "Szia Gergő!" megszólítással. Mikor a végére értem, és átnéztem, észrevettem, hogy az Outlook helyesírás-ellenőrzője zöld hullámos vonallal aláhúzta a megszólításomat, és azt írta a jobb kattintásra felugró ablakba, hogy "A mondatszó önálló mondat, ezért ebben az esetben vesszőt írunk utána: Szia,"
Belegondolva igazat kellett adnom a segédeszköznek, annak ellenére, hogy eddig soha nem írtam vesszőt erre a helyre.
Kicsit utánajárva a dolognak, a következőkre jutottam.
Szükséges-e vesszőt tenni az üdvözlésben, levelek kezdeteként használt köszönés és megszólítás közé? Például: Szia, Kati! 
Az ilyen üdvözlések helyesírása valóban problematikus: a köszönés ugyanis önálló tagolatlan mondatként kapcsolódik a megszólításhoz, amely önmagában szintén alkothat tagolatlan mondatot. A helyes írásmód ezért a köszönést és a megszólítást vesszővel elválasztó változat (A magyar helyesírás szabályai. 254. szabálypont), mivel pragmatikai szempontból azonban ezek az elemek együttesen valósítják meg az üdvözlés, a kapcsolat megnyitásának beszédaktusát, a hétköznapi írásgyakorlatban szerepet kap a vessző nélküli változat is. Forrás
Itt a hivatkozott szabálypont is:
254. A mondat elején vagy végén álló megszólítást vesszővel választjuk el a mondat többi részétől: Gyerekek, nézzétek csak! Nagyon vártalak már, édes fiam. Stb.
Ezek után szerintem illik oda a vessző, bár akinek így nem tetszik, az mondhatja, hogy azért nem írja ki, mert pragmatikai szempontból ezek az elemek együttesen valósítják meg az üdvözlés, a kapcsolat megnyitásának beszédaktusát. :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése